Event marketing w Sieci

Organizujesz szkolenie, konferencję, webinarium? Zastanawiasz się jak nagłośnić wydarzenie i zapewnić sobie wielu uczestników? Oto kilka wskazówek.

Wyznacz cele

Zanim zabierzesz się do przygotowywania planu promocji, dokładnie przemyśl, czemu ma służyć przygotowywane przez Ciebie wydarzenie. W zależności od strategii firmy event marketing może mieć na celu np.:

  • prezentację nowego produktu,
  • promocję marki i odróżnienie się od konkurencji,
  • budowę wizerunku eksperckiego (szkolenia, konferencje),
  • rozpowszechnienie jakiejś idei lub podejścia do biznesu,
  • pokazanie „ludzkiej twarzy” Klientom,
  • edukację rynku,
  • bezpośredni zysk/generowanie leadów sprzedażowych (wyprzedaże, otwarcia, ale także niektóre szkolenia).

To, jaki cel przyświeca Twojemu wydarzeniu może znacząco wpłynąć na sposoby promocji, które wybierzesz. Na przykład: koncentrując się na promocji marki zwrócisz szczególną uwagę na e-PR, a chcąc dobrze zarobić – na kampanie efektywnościowe.

Zadbaj o stronę wydarzenia

Jednak niezależnie od przyświecającego Ci celu, powinieneś zadbać o internetową wizytówkę Twojego wydarzenia. Co powinno się na niej znaleźć?

  • Jasno przedstaw do kogo adresujesz swój event: czy powinni się na nim zjawić marketingowcy, drobni przedsiębiorcy, czy raczej prezesi firm? A może kierujesz swoją propozycję do pasjonatów (mody, fotografii, lotnictwa…)?
  • Pamiętaj, żeby odpowiednio dobrać styl i argumenty do Twojej grupy odbiorczej. Prezesi chętniej dowiedzą się jak powiększyć zyski, nawiązać nowe kontakty i rozwijać firmę. Z kolei do menedżerów często przemawia możliwość poszerzenia wiedzy i kompetencji, a także zwiększenia skuteczności działań. Natomiast jeśli szykujesz typowo life style’owy event skup się na dobrej atmosferze (może after party?) i niebanalnej oprawie graficznej.
  • Przedstaw dokładny, godzinowy plan wydarzenia, uwzględniając w nim przerwy na lunch czy kawę i sesje networkingowe. Niektórzy uczestnicy nie będą mogli zostać do końca Twojego eventu, więc chcieliby wiedzieć, jak zaplanować swój dzień.
  • Jeśli organizujesz szkolenie lub konferencję, koniecznie przedstaw wszystkich prelegentów i zamieść ich fotografie. O każdym napisz kilka słów podsumowania zawodowego.
  • Pokaż, jak wyglądały poprzednie edycje. Jeśli dysponujesz zdjęciami lub materiałem filmowym ze wcześniejszych wydarzeń – pochwal się nimi! To nie tylko doskonały sposób na pokazanie atmosfery eventu, ale przede wszystkim dowód na Twoje organizacyjne doświadczenie.
  • Zamieść dokładne informacje o miejscu wydarzenia – pokaż zdjęcia obiektu, opisz wszystkie udogodnienia (restauracja? parking? drink bar?) i koniecznie wskaż najwygodniejsze sposoby dojazdu. Jeśli organizujesz webinarium, napisz jakie funkcje udostępnia narzędzie, z którego korzystasz: Czy uczestnicy będą mogli zadawać pytania za pomocą komunikatora? Czy otrzymają materiały szkoleniowe na maila?
  • Umieść swoje dane kontaktowe – podaj numer kontaktowy i adres e-mail. Jeśli korzystasz z formularza kontaktowego, napisz kiedy można spodziewać się odpowiedzi.

Czas narobić trochę szumu!

Nieodzownym elementem event marketingu jest dobry e-PR. Jak zapewnić sobie trochę rozgłosu?

  • Zacznij od pozyskania rozpoznawalnych partnerów i sponsorów. Przygotuj bazę liczących się w Twojej branży serwisów i firm, a następnie sporządź dla nich konkretną ofertę partnerską/sponsorską, w której zawrzesz wszystkie powody, dla których ktoś miałby objąć patronat nad Twoim eventem. Napisz w niej, do kogo adresowane jest wydarzenie, gdzie umieścisz logo partnera/sponsora, ile wejściówek możesz zaproponować i oczywiście: co chcesz w zamian. Zazwyczaj w grę w chodzą akcje e-mailingowe, promocja na portalach społecznościowych, bannery reklamowe i artykuły sponsorowane/relacje z wydarzenia. Możesz też zaproponować wspólne przeprowadzenie konkursu z nagrodami (rabaty, wejściówki, materiały edukacyjne, gadżety).
  • Skoro jesteśmy już przy konkursach – zanim weźmiesz się za ich organizację, przypomnij sobie swoje cele i zastanów się, czy zależy Ci na ilości zgłoszeń (wtedy dobrze sprawdzi się konkurs z łatwymi i krótkimi pytaniami), czy na ich jakości (w tym przypadku możesz poprosić np. o wymyślenie hasła promocyjnego lub scenariusza reklamy, który zostanie wykorzystany w dalszej promocji eventu).
  • Roześlij ciekawą informację prasową do odpowiednio dobranych mediów. Zaznacz w niej, czym wyróżnia się Twoje wydarzenie (niecodzienna formuła, słynni prelegenci…) – dziennikarze codziennie dostają dziesiątki tego rodzaju notek, więc musisz mieć naprawdę dobry powód, aby skłonić ich do publikacji.
  • Bądź obecny w social media. Załóż konta na portalach społecznościowych, na których bywa Twoja grupa odbiorcza. Na bieżąco informuj o wszystkich nowościach i kolejnych szykowanych atrakcjach. Możesz też stopniowo ujawniać listę gości i np. zamieszczać linki do ich dotychczasowych publikacji. Pomyśl też o stworzeniu i rozpowszechnieniu oficjalnego hashtagu, którego będziesz używał zarówno Ty, Twoi goście, jak i uczestnicy we wszystkich postach powiązanych z wydarzeniem.
  • Pomyśl nad infografiką! Jeśli przygotowujesz event skoncentrowany wokół jakiegoś wąskiego tematu, możesz poprosić zaprzyjaźnionego grafika o stworzenie infografiki dotyczącej tego zagadnienia. Tego rodzaju materiały są obecnie niesamowicie popularne i rozpowszechniane w błyskawicznym tempie. W stopce ilustracji poinformuj o zbliżającym się wydarzeniu.

Reklama dźwignią… event marketingu

Ok. 3 tygodni przed wydarzeniem powinieneś skupić się na działaniach reklamowych, które pomogą Ci zdobyć uczestników. Jak się do tego zabrać? Cóż, jest w czym wybierać:

  • Przygotuj kampanie e-mail marketingowe skierowane do poszczególnych grup odbiorczych. Możesz wykorzystać własną bazę e-mailingową (jeśli pasuje do profilu potencjalnych uczestników) lub wykupić wysyłkę u partnerów/na branżowych portalach. W miarę możliwości nie poprzestawaj na jednej kampanii – podjęcie decyzji o uczestnictwie może zająć trochę czasu, warto więc delikatnie o sobie przypomnieć.
  • Pomyśl nad kampanią bannerową w odpowiednio dobranych miejscach w Internecie. Koniecznie poproś wydawców o statystyki reklam – dzięki temu w przyszłości będziesz mógł jeszcze bardziej świadomie planować swoje działania reklamowe.
  • Nie zapominaj o społecznościach! Przy promocji wydarzeń całkiem nieźle mogą sprawdzać się np. reklamy na Facebooku (zarówno boksy po prawej stronie, jak i sponsorowane posty). Pamiętaj, aby przygotować przynajmniej kilka profesjonalnych tekstów promocyjnych i grafik – użytkownicy mediów społecznościowych szybko nudzą się monotonnym przekazem reklamowym.
  • Skorzystaj z remarketingu, aby przypomnieć o sobie potencjalnym uczestnikom, którzy już trafili na Twoją stronę internetową. Lista remarketingowa przyda się także przy promowaniu kolejnych edycji wydarzenia.

To jeszcze nie koniec!

Event marketing ma to do siebie, że nie kończy się wraz z rozpoczęciem wydarzenia. Wręcz przeciwnie: live blogging, relacje video i aktywność na portalach społecznościowych (pamiętaj o monitoringu!) w trakcie eventu mogą sprawić, że o Twoim wydarzeniu będzie głośno jeszcze na długo po tym, jak ostatni goście opuszczą salę.

Dobrym pomysłem na przedłużenie zainteresowania jest też opublikowanie krótkiego podsumowania na firmowym blogu, udostępnienie materiałów na SlideShare, krótkich filmików na YouTube, czy przygotowanie raportu lub infografiki, zbierającej najważniejsze informacje, które pojawiły się w czasie eventu.

A jakie są Wasze sposoby na promocję eventów? Dajcie znać w komentarzach!

Previous AdWords kontra Analytics
Next Jak mierzyć efektywność w social media?

About author

Martyna Zastrożna
Martyna Zastrożna 15 posts

E-ntuzjastka marketingu internetowego i web usability. Autorka książek „Google Analytics dla marketingowców” i „Google Analytics w biznesie”, a także artykułów z dziedziny analityki, e-marketingu i podstaw użyteczności. Zawodowo specjalistka ds. marketingu internetowego i SEO. Chętnie dzieli się wiedzą ze studentami Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza i uczestnikami szkoleń. Prywatnie miłośniczka dobrej herbaty i mocnego brzmienia (i odwrotnie :)).

You might also like

Sorry, no posts were found.

0 komentarzy

Brak komentarzy

Skomentuj jako pierwszy! Skomentuj